Institute of Psychology

The master's degree course in Psychology at the Jesuit University Ignatianum in Kra-kow is designed to gain broad and, at the same time, detailed knowledge in describing and explaining mental processes and behavior. In the course of their education, the student of psychology acquires knowledge of current psychological theories, psycho-metric, statistical and diagnostic methods, taking into account the historical relations of this issue with philosophy and systematic relations with other modern scientific disci-plines. Thanks to the realization of these goals, a graduate of psychological studies should acquire appropriate qualifications to conduct scientific research, didactic work, as well as the basis for the provision of psychological services in accordance with the principles of the "profession of public trust".

 

Wspomaganie rozwoju

Specjalność została pomyślana w taki sposób, aby w jej ramach kontynuować rozpoczęte kształcenie z zakresu psychologii rozwojowej.               

Celem specjalności jest przekazanie pogłębionej wiedzy z zakresu rozwoju człowieka w ciągu całego życia i pokazanie, w jakich obszarach i w jaki sposób wiedza ta może być wykorzystana w praktyce.

Konstrukcji programu specjalności przyświecała idea stosowanej psychologii rozwojowej. Dlatego też student zapoznany zostanie z treściami z zakresu stymulowania rozwoju dziecka, rewalidacji osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych, doradztwie edukacyjno - rozwojowym, logopedii i terapii logopedycznej oraz psychologii języka i komunikacji z uwzględnieniem komunikacji w środowisku wychowawczym. Zapozna się także ze specyfiką okresu późnej dorosłości i adekwatnymi dla tego okresu metodami stymulowania rozwoju. Celem kształcenia na specjalności jest przygotowanie studenta do podejmowania zadań związanych z diagnozą i wspieraniem rozwoju zarówno dziecka jak i człowieka dorosłego.

PRZEDMIOTY PROWADZONE W RAMACH SPECJALNOŚCI:

1. Stosowana psychologia rozwoju.

2. Psychologia charakteru człowieka.

3. Psychologia języka i komunikacji.

4. Komunikacja w środowisku wychowawczym.

5. Psychologia rozwoju moralnego.

6. Doradztwo edukacyjno-zawodowe.

7. Wprowadzenie do logopedii i terapii logopedycznej.

8. Metapsychologiczna problematyka działania.

9. Rewalidacja osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

10.Psychologia rozwoju w późnej dorosłości.

11.Psychology of couple and family relation.

12.Stymulowanie rozwoju dziecka.

13.Zasady prowadzenia szkoleń i warsztatów.

Psychologia kliniczna

Dlatego też przedmioty w ramach specjalności zostały tak dobrane, aby student miał możliwość nie tylko nabycie wiedzy teoretycznej o etiologii i obrazie klinicznym różnych zaburzeń, ale i nauczył się na podstawowym poziomie praktycznych umiejętności z zakresu diagnozy i form pomocy psychologicznej, w szczególności w obszarze zaburzeń mowy, parcjalnych deficytów rozwojowych, kryzysów i zachowań autodestrukcyjnych. Student będzie mógł zapoznać się z formami wczesnej interwencji psychologicznej, formami pracy profilaktycznej z rodziną i osobami myślącymi o samobójstwie, a także nabędzie wiedzę teoretyczną z zakresu psychoterapii psychodynamicznej i pozna podstawowe zasady i zjawiska obecne w tej formie terapii. Specjalność stanowi dobre przygotowanie do dalszego kształcenia w zawodzie psychoterapeuty.

 

PRZEDMIOTY PROWADZONE W RAMACH SPECJALNOŚCI:

1. Psychologia kryzysu.

2. Formy pracy profilaktycznej i terapeutycznej z rodziną.

3. Wczesna interwencja psychologiczna.

4. Podstawy psychiatrii.

5. Diagnoza psychologiczna parcjalnych deficytów rozwojowych.

6. Zaburzenie spectrum autyzmu - zagadnienia diagnozy i terapii.

7. Zaburzenia mowy i mówienia o różnym podłożu.

8. Psychofizjologia stosowana - biofeedback.

9. Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych.

10.The philosophical-anthroplogical fundaments of the Sciences of Psyche: Psychology, Psychiatry and Psychotherapy.

11.Wprowadzenie do psychoterapii psychodynamicznej.

12.Psychologia osoby ludzkiej.

13.Profilaktyka i terapia zachowań autodestruktywnych.

 

Psychokryminologia

Program specjalności obejmuje szeroki zakres kursów z pogranicza psychologii i prawa. Omawiana na zajęciach problematyka dotyczyć będzie zastosowania wiedzy psychologicznej w praktyce sądowej i penitencjarnej, zeznań świadków, opiniowania w sprawach karnych, cywilnych i rodzinnych oraz zagadnień psychologii śledczej i kryminologii. Studenci zostaną zapoznani z formami pomocy psychologicznej dla ofiar przestępstw, szczególnie w odniesieniu do ofiar wykorzystywania seksualnego i przemocy domowej. Studenci tej specjalności będą mogli ponadto zapoznać się z technikami negocjacji w sytuacjach kryzysowych oraz z zadaniami psychologa w służbach mundurowych, zakładach karnych i placówkach resocjalizacyjnych. Specjalność umożliwia również zdobycie podstawowych umiejętności koniecznych do diagnozy, a także  podejmowania działań profilaktycznych lub korekcyjnych wobec osób przejawiających zaburzenia funkcjonowania społecznego i niedostosowanych społecznie.

Rozmowa na temat specjalności Psychokryminologia w Radiu Kraków - posłuchaj ! <>

"Zagadki psychokryminalne" Krzysztof Nowakowski 

PRZEDMIOTY PROWADZONE W RAMACH SPECJALNOŚCI:

1.  Psychologia sądowa.

2.  Podstawy kryminologii.

3.  Wiktymologia.

4.  Wybrane elementy psychologii śledczej.

5.  Czynniki ryzyka wykorzystania seksualnego osób małoletnich i dorosłych oraz ich prewencja.

6.  Psychologia penitencjarna.

7.  Psychologia przesłuchania.

8.  Moral psychology.

9.  Problematyka wykorzystywania seksualnego osób małoletnich w Kościele katolickim - ujęcie interdyscyplinarne.

10. Negocjacje w sytuacjach kryzysowych.

11. Zaburzenia przystosowania społecznego - diagnoza, profilaktyka, terapia.

12. Wybrane zagadnienia problematyki bezpieczeństwa wewnętrznego.

13. Podstawy prawa karnego.

Psychologia zarządzania

Absolwent tej specjalności posiada wiedzę na temat psychologicznych uwarunkowań zarządzania pracownikami i funkcjonowania organizacji. Posiada wiedzę na temat tradycyjnych i nowoczesnych metod zarządzania i potrafi je wykorzystać w praktyce funkcjonowania przedsiębiorstwa/organizacji. Rozumie na czym polegają funkcje zarządzania i role pełnione przez menedżera. Rozumie, że sukces w zarządzaniu firmą zależy nie tylko od umiejętności technologicznych, ale również od psychologicznych uwarunkowań funkcjonowania pracowników. Absolwent tej specjalności potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności związane z komunikacją interpersonalną, grupową i publiczną do wywierania wpływu na pracowników i motywowania ich do efektywnego wykonywania zadań organizacji. Potrafi również przeprowadzić diagnozę obiegu informacji i usprawnić jej przebieg. Rozumie, że istotą skutecznego zarządzania organizacją jest zachowanie równowagi między ukierunkowaniem na zadania i na pracowników. Rozumiejąc prawidłowości występujące w grupie, potrafi rozwijać jej spójność oraz umożliwić rozwój grupy w kierunku fazy produkcyjnej i dalszą jej ewolucję w kierunku zespołu. Zna metody zarządzania pracownikami i mechanizmy decydujące o rozwoju ich kariery zawodowej. Potrafi wdrożyć i wyegzekwować indywidualne programy rozwoju pracowników i przeprowadzić rzetelną ocenę ich aktywności zawodowej. Jest przygotowany do przeprowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, jak również do przeprowadzenia rozmowy związanej ze zwolnieniem pracownika. Rozumie rolę kultury organizacyjnej dla tworzenia sprzyjającego do pracy klimatu w organizacji. Zna zasady współpracy z mediami i potrafi wykorzystać wiedzę z obszaru public relations do budowania odpowiednich relacji ze środowiskiem zewnętrznym dla organizacji. Rozumie na czym polega zarządzanie czasem i finansami w wymiarze osobistym oraz organizacyjnym i potrafi przekazać tę wiedzę podwładnym.

Potrafi prowadzić negocjacje z pracownikami i klientami zewnętrznymi oraz jest przygotowany do prowadzenia mediacji. Jest świadomy nieuchronności pojawiania się konfliktów w relacjach interpersonalnych i realiach rynkowych. Zna mechanizmy powstawania konfliktów i potrafi stosować odpowiednie metody ich rozwiązywania. Potrafi zarządzać sytuacjami kryzysowymi w organizacji. Potrafi działać w warunkach charakteryzujących się niepełnymi informacjami i podejmować trafne decyzje, będące wynikiem racjonalnej kalkulacji i wyważonego ryzyka. Jest zdolny do odpowiedzialnego prowadzenia przedsiębiorstwa, przestrzegając zasad etycznych zawodu psychologa oraz menedżera. Docenia rolę rozwoju zawodowego i osobistego wszystkich pracowników organizacji.

Absolwent specjalności psychologia zarządzania może znaleźć zatrudnienie w organizacji na stanowisku doradcy personalnego, jak również pracować w dziale kadr. Działać jako członek sztabu kryzysowego, prowadzić negocjacje i mediacje. Pracować w dziale public relations firmy. Jest również przygotowany od strony psychologii zarządzania do założenia własnej firmy i zarządzania nią pod warunkiem posiadania również odpowiedniej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie ekonomii.